Blir vi informerade eller manipulerade?

fredag 9 februari 2018

Bengt Källström

Idag – när vi lever i ett samhälle och i en tid när vi har ett informationsöverflöd – är det svårt att veta vad som är kunskap och vad som är villospår. Vi frågar oss ständigt: ’Kan det där vara sant?’ Eller ’Blir vi påverkade?’ Eller värre ändå: ’Försöker man föra oss bakom ljuset?’ Kan vi lita på våra ledare – på jobbet eller i politiken? Kan vi lita på det vi hör på TV eller det vi läser i tidningen eller på sociala medier? Har journalisterna en ’agenda’ eller får vi objektiv information? Hur väl lyckas TV-reklam och säljare vi möter förleda oss att köpa saker vi kanske inte behöver?

Om ovanstående frågor handlar vårt seminarium Retorik inför valet - "Blir vi informerade eller manipulerade?”

Retorikexperten och författaren Christer Hanefalk guidar oss i kommunikationens värld. Till kvällen har vi bjudit in representanter från politiken och journalistiken för vidare  paneldebatt.

Datum: Torsdag den 8 mars   Kl: 19.00 – 21.15
Plats: Scandic Hotell – ”Lilla Blå”, Hotellvägen 1, Upplands Väsby

Exklusivt och utan kostnad för Rotarymedlemmar med gäster samt Väsby Promotions medlemmar.
350 kr debiteras vid utebliven närvaro.

Mat: Välkommen till restaurangen om du vill äta. Restaurangen är öppen från kl: 18:00. Vi rekommenderar "Dagens panna" för 169 kr.

Anmälan: Sänd ett mejl senast 1 mars till bengt.kjallstrom@gmail.com. Skriv namn, e-postadress och telefonnummer. Ange också gärna om du avser att äta middag på Scandic.

Program:
Kl: 19.00 -
Inledning - Väsby Promotion, Camilla König Ekegren och Rotary, Jens Zander.

Kl: 19:15 Christer Hanefalk guidar i retorikens värld.

Kl: 20:00 Paus – Frukt och dryck.

Kl: 20:15 Christer Hanefalk, forts.

Kl: 20.45 - Paneldebatt.
 - Moderator Camilla König Ekegren
 - Christer Hanefalk
 - Leif Berglund (S)
 - Maria Stockhaus (M)
 - Per Gudmundson (SvD)

Kl: 21:15 Avslutning Jens Zander.

Varmt välkommen!

Väsby Promotion och Rotary-klubbarna i Upplands Väsby i samverka Camilla König Ekegren, Väsby Promotion

Jens Zander, Rotary Upplands Väsby