President

lördag 1 juli 2023

Välkommen till Väsby Rotaryklubb 2023-2024

Den 16 juni 2023 tillträdde jag som President för Väsby Rotaryklubb

Det är fantastiskt roligt att få vara med att utveckla vår klubb och inte minst få ta tag i att göra mer av ungdomsutbytena i Upplands Väsby. Det är en av Rotarys grundvärderingar i verklig handling. Att skapa förutsättningar för fred och gemenskap i världen en person i taget.

Min bakgrund - Jag har yrkeskarriär inom offentlig förvaltning och det låter kanske tråkigt men jag har mest arbetat med utvecklingsarbete och att få kommunikation och spridning av goda resultat att fungera.

Dessutom har jag fått arbeta på många spännande arbetsplatser som Amerikanska kongressens representanthus,

En statlig stiftelse på 90 talet med ansvar att få ut svenska unga i världen där vi samarbetade med bl.a. Sida och FN och etablerade projekt i både Afrika, Asien och Syd- och Mellanamerika, Europeiska socialfonden i Sverige och EU kommissionen i Bryssel.

Jag har också jobbat som kommunikationsdirektör i

Upplands Väsby kommun under flera år och just nu arbetar jag med Ukrainakrisen på Migrationsverket.

Jag har alltid varit en engagerad person och har tidigt känt en tillhörighet vida överstigande nationella gränser.

Rotary som internationellt yrkesnätverk känns därför helt naturligt och ett av grundbudskapen ”service above self ” ligger mig extra varmt om hjärtat.

Det innebär att ge av det man har och kan utan egennytta till andra genom projekt både lokalt och globalt.

Rotary är ett spännande lokalt sammanhang för utveckling som samtidigt är globalt.

Ett medlemskap i Rotary innebär så många möjligheter både i      Sverige och ute i världen.

Det är spännande att tillsammans med alla medlemmar fortsätta att vitalisera vår verksamhet med olika aktiviteter och projekt.

Min ambition är också att arbeta för att öka antalet medlemmar och bredda det kvinnliga deltagandet i klubben.

Glädjande är att det finns ett stort engagemang och intresse för att arbeta med projekt och delta på möten fysiskt eller genom hybrid. Något som har framhållits är att våra föredrag är intressanta och håller hög kvalité. Det ska vi fortsätta vidare med.

Vi kommer under året att också få stifta bekantskap med en lokal Stiftelse som ska dela ut stipendier till väsbyungdomar som vill förkovra sig utomlands.

Rotary ska långsiktigt utse styrelsemedlemmar i stiftelsen och kommer därmed att kunna bidra på ett betydelsefullt sätt till kompetensutvecklingen och erfarenhetstillväxten hos väsbys unga.

Det känns kul att Rotary kan bidra på detta sätt.

En viktig anledning till att vara med i vår klubb är kamratskapet, gemenskapen och glädjen i att mötas! Detta kan vi alla bidra till genom att vara flitiga deltagare direkt eller digitalt.

Under året hoppas jag att vi alla i alla fall en gång under varje termin ska ta med oss en gäst och på så sätt sakta utöka intressesfären och potentiella medlemmar på sikt. Hoppas ni antar min utmaning.

Vi ses!

Johannes Wikman Franke

President

Du välkommen, som gäst för att erhålla kunskap om vad vi sysslar med.

Mer information om Rotary hittar du på webbsidorna för Rotary i Sverige samt Rotary International.

Har du frågor eller funderingar?
Tveka inte att höra av dig till oss https://www.rotary.se/vasby